Feedback pozitiv și întărire pozitivă în educarea copiilor

Feedback pozitiv și întărire pozitivă în educarea copiilor

Feedback pozitiv și întărire pozitivă – aceste modalități de disciplinare a celor mici sunt tot mai des adoptate, atât de către părinți, cât și de către educatori, efectele lor asupra comportamentului copiilor fiind vizibile și foarte rapide. Împreună cu tehnicile de întărire pozitivă, să oferim constant și corect feedback pozitiv, constituie o alternativă sănătoasă la metoda pedepsei. Cu atenție și cu răbdare, putem controla și îndrepta un comportament greșit, totul într-o manieră pozitivă, care nu numai ca nu induce frică sau rușine precum pedeapsa, ci crește exponențial rata comportamentelor corecte și contribuie la dezvoltarea stimei de sine a copilului. Pe lângă faptul că sunt metode de disciplinare, aceste tehnici potențează și relația copil-adult, eficientizând procesul de comunicare. 

Întărire pozitivă – ce reprezintă?

Întărirea pozitivă (în engleză: positive reinforcement) presupune oferirea unei recompense imediat după ce copilul a avut un comportament dezirabil, scopul fiind de a-l încuraja să repete acel comportament în viitor. Un exemplu de întărire pozitivă este atunci când copilului i se acordă mai mult timp la calculator în momentul în care ia o notă bună, pe cand întărirea negativă e atunci când, dacă ia o notă rea, îi limităm orele de joacă. Întăririle pozitive aduc la suprafață caracteristici, preferințe și aspecte ale personalității copilului, ajutându-l să se descopere și ajutându-ne pe noi să îl ghidăm eficient și să-i oferim experiențe de învățare care să-i complimenteze calitățile.

Această tehnică de întărire pozitivă este folosită în diverse scopuri și în multe context e(acasă, la școală, la cumpărături, în parc etc.) pentru că valorifică comportamentele pe care deja copilul le face și pe care le apreciem, și de asemenea ne ajută să intervenim asupra comportamentelor indezirabile, pe care mai apoi să le îndreptăm.

Întărire pozitivă – cum o folosim?

Tindem să ne concentrăm în principal asupra comportamentelor necorespunzătoare și nu asupra reducerii acestora, așa că este important să ne reamintim că un comportament este menținut, schimbat sau modelat ca urmare a consecințelor ce rezultă în urma efectuării acelui comportament. Așadar, consecințele sunt cele care fac copilul să se comporte dezirabil. Din nefericire, tehnicile care au în vedere îmbunătățirea sau încetarea unui comportament sunt adesea inconsistente sau nu sunt aplicate într-un mod corespunzător.

Există patru tipuri când vine vorba de întărire pozitivă:

  1. Întărire pozitivă naturală. Aceasta vine natural, urmărește cursul firesc al lucrurilor – de exemplu, când copilul învață bine, situația lui școlară este bună, așa că el persistă în comportament.
  2. Întărire pozitivă pe bază de recompensă. Aceasta presupune crearea unui sistem de răsplătire a comportamentelor adecvate prin oferirea de puncte, steluțe etc., care, la un anumit număr, se vor transforma într-un cadou (o ieșire la film, o înghețată, o plimbare în parc etc.).
  3. Întărire pozitivă socială. Părintele / profesorul / învățătorul etc. aplaudă public un comportament adecvat – exemple: Ai făcut o treabă grozavă! / Felicitări, e minunat!
  4. Întărire pozitivă materială. Aceasta funcționează prin oferirea directă a unor recompense de tip jucării, bani etc., după efectuarea comportamentului așteptat.

Fiecare copil este unic, așadar, strategiile de îndreptare a comportamentului trebuie să fie personalizate, luând în calcul ceea ce funcționează pentru acesta, având mereu în vedere particularitățile personalității lui și la ce fel de stimuli reacționează cel mai bine.

 Feedback pozitiv – ce înseamnă?

Această tehnică de a da feedback pozitiv (în engleză: positive feedback), la fel ca și tehnica de întărire pozitivă, este utilizată des atât de către părinți, cât și de către profesori sau învățători, deoarece duce la rezultate substanțiale și de lungă durată, în special în cazul copiilor cărora le este mai greu să se conformeze și să respecte regulile. Dând feedback pozitiv copiilor atunci când dorim să felicităm efectuarea unui comportament corect, recunoscându-le eforturile în mod clar și deschis.

 Feedback pozitiv – cum îl oferim?

Suntem fermi în legătură cu ceea ce ne dorim de la comportamentul copilului, iar atunci când acesta respectă regulile și vrem să-i oferim un feedback pozitiv, este necesar să ținem cont de următoarele aspecte:

  • Oferim explicații clare și precise despre acțiunea pe care a făcut-o și care ne face bucuroși – de exemplu: Sunt mândru de tine că ți-ai făcut curat în cameră, totul este atât de bine organizat acum! / Faptul că ți-ai făcut singur temele mă bucură foarte mult, ai scris o compunere foarte frumoasă!
  • Suntem sinceri și încântați, copilul trebuie să simtă că ceea ce a făcut este bine și că este exact ce ne doream ca el să facă, evităm să părem plictisiți sau neimpresionați, încercăm să fim cât mai mândri și entuziasmați – de exemplu: Camera ta arată grozav, îmi place cum ți-ai aranjat biblioteca! / Ai scris foarte frumos, caietele tale sunt atât de îngrijite, sunt mândru de tine!

Feedbackul trebuie să fie adaptat în funcție de nevoile și preferințele fiecărui copil. Unii copii preferă feedbackul oferit în privat, deoarece se pot simți stânjeniți dacă sunt lăudați în fața altor persoane. Alți copii pot să reacționeze mai bine la feedbackul oferit de față cu alte persoane, pentru că se simt valoroși când le sunt recunoscute meritele de către mai mulți oameni. De asemenea, unii copii preferă feedbackul verbal, alții îl preferă pe cel non-verbal. Cum putem oferi feedback pozitiv într-o manieră non-verbală? De exemplu:

  • Batem palma.
  • Aplaudăm.
  • Semnalizăm Thumbs up.
  • Facem un dans scurt împreună.
  • Apelăm la stickere, bilețele, însemnări etc., pe care le aplicăm într-un carnețel special sau chiar pe caietul de teme. Acestea servesc drept dovadă a progresului realizat de copil, el putând să vizualizeze feedbackul nostru oricând are nevoie să-și reamintească parcursul pe care l-a avut până în acel moment.

Lăudați eforturile, nu abilitățile!

Este imperativ să complimentăm comportamentul copilului, și nu copilul! Să nu uităm: scopul nostru este de a corecta sau elimina erorile de comportament. Acest aspect deosebit de important în educarea copiilor – de a lăuda eforturile depuse, și nu abilitățile – a fost cercetat îndelung de autoarea de best-seller-uri și profesorul universității de top StanfordCarol Dweck – cercetările sale despre Growth Mindset având un impact enorm în educație, în întreaga lume. Mai multe despre Carol Dweck și rezultatele cercetării acesteia puteți afla și vizionând acest TED Talk scurt, care cu siguranță vă va impresiona.

De asemenea, să ne aducem aminte mereu că procesul de învățare este un unul complex, uneori poate chiar anevoios, atât pentru părinți și profesori, cât și pentru copii. Comunicarea eficientă garantează succesul, așa că este necesar să comunicăm coerent și în permanență și să ne exprimăm mereu așteptările cu răbdare și calm. De asemenea, trebuie să fim fermi și hotărâți, dar și înțelegători și mereu deschiși la noi modalități de atingere a scopurilor. Fiecare copil are propriul său stil de învățare, iar cu un set de reguli bine stabilit și cu perseverență, putem face din experiența de învățare o experiență pozitivă, plină de satisfacții și rezultate remarcabile.

Dacă doriți să aflați și mai multe sfaturi deosebit de utile pentru educarea copiilor, precum și să descoperiți o mulțime de resurse educaționale, vă invităm să parcurgeți mai multe articole de pe blogul site-ului.