Ce au în comun iubirea, fericirea, frica, afecțiunea, ura, rușine, dezgustul, tristețea? Acestea sunt emoții care influențează direct viața de zi cu zi. Pentru multă vreme s-a crezut că succesul unui copil depinde de nivelul IQ-ului deoarece acesta se reflectă în câștigurile academice, examene trecute, notele obținute și așa mai departe. Cu alte cuvinte, acreditările intelectuale ale acestuia ar fi să se descurce la școală, a obține o diplomă de licență sau a obține scoruri mari la testele de inteligență. Toate acestea sunt aspecte ale inteligenței ce țin de domeniul academic.

Dar cât de inteligenți sunt copiii, oamenii, în general, în afara clasei sau atunci când sunt puși față în față cu dificultățile vieții? Ei bine, aici este nevoie de un alt tip de resursă: inteligența emoțională (sau EI – Emotional Intelligence). Aceasta e o cu totul altă formă de a fi deștept.

Deși a fost studiată inteligența emoțională la copii, credințele și obiceiurile transmise verbal au contribuit la formarea unor mituri. Iată câteva dintre acestea alături de explicațiile oamenilor de știință despre adevărul acestora:

Inteligența emoțională la copii există de la naștere – mit

Ideea conform căreia inteligența emoțională la copii este o abilitate fixă și există de la naștere este complet falsă. Aceasta este o abilitate la care fiecare persoană poate lucra. Desigur că părinții au un rol foarte important în a dezvolta inteligența emoțională la copii. Sunt multiple exerciții sau activități pe care le pot face împreună. Inteligența emoțională cuprinde diversitatea emoțiilor pe care atât copiii, cât și adulții le simt, le exprimă sau înțeleg.

Felul în care le gestionează ține tot de această abilitate. Iar dezvoltarea emoțională are loc pe durata întregii vieți. Astfel că inteligența emoțională se poate îmbunătăți și dezvolta pe măsură ce copilul înaintează în vârstă. Acesta învață să se adapteze, din punct de vedere emoțional, tot mai cu succes.

Așa cum copilul își poate îmbunătății orice abilitate (precum mersul pe bicicletă), la fel și inteligența emoțională poate fi explorată și dezvoltată. Un aspect din complexitatea acesteia este faptul că are foarte multe atribute care o compun. Mai specific, a fost descompusă în 26 de abilități care fac parte din 4 categorii: auto-conștientizarea, auto-management, conștientizare socială și relații. Toate acestea cer disciplină și multă muncă pentru a fi dezvoltate, însă este posibil.

Fiecare copil, ajutat de un adult, în special adultul de referință, poate fi învățat să lucreze la sine și astfel își poate dezvolta inteligența emoțională.

Inteligența emoțională la copii înseamnă să fii întotdeauna bun – mit

Inteligența emoțională înseamnă să fii conștient de emoțiile tale, de emoțiile celorlalți și să știi să folosești aceste cunoștințe pentru a-ți îmbunătății relațiile sau pentru a-i influența pe ceilalți. Desigur că nici un copil nu poate face toate aceste lucruri deodată sau la orice vârstă. Însă pe măsură ce cresc, acești îți dezvoltă emoțiile și capacitatea de a le înțelege sau de a le pune în relație cu ceilalți. Pentru că emoțiile sunt ceva complex, inteligența emoțională nu înseamnă că un copil trebuie să fie doar bun sau doar ascultător.

Înseamnă că acel copil are capacitatea de a nu se stresa atunci când este sub presiune, este mai motivat și poate avea performanțe mai bune. Emoțiile reprezintă factorul motivant. Dacă o persoană nu este conștientă de emoțiile sale, acestea nu pot fi schimbate și ajung să preia controlul, în loc să fie invers. Atunci când copiii sunt mici, părinții au în spate responsabilitatea dezvoltării emoționale a copilului. Inclusiv inteligența emoțională.

De asemenea, inteligența emoțională înseamnă că acel copil, înțelegându-și emoțiile, poate fi un excelent ascultător activ. Acest lucru are un impact enorm asupra unei comunicări eficiente. În același timp, inteligența emoțională la copii aduce cu sine și un bagaj al luării de decizii. Acestea sunt luate pe seama emoțiilor, fie că persoana este conștientă sau nu de acest fapt. Astfel că este important ca un copil să învețe să se cunoască pe sine, să știe cum este influențat de preferințe, atitudini sau diverse experiențe.

Inteligența emoțională este complexă, nu se definește printr-o singură abilitate.

Inteligența emoțională la copii se dezvoltă în copilărie – mit

Inteligența emoțională începe, într-adevăr, să se dezvolte în primii ani de viață. Toate schimburile comportamentale, interacțiunile pe care copiii le au cu părinții, învățătorii și cu fiecare persoană din jurul lor poartă un mesaj emoțional. Aceste mesaje se repetă mereu și astfel formează baza emoțională pe care se va dezvolta, mai apoi, inteligența emoțională la copii.

Spre exemplu, un copil va înțelege un mesaj diferit despre sine în cele 2 situații: îi cere mamei să îl ajute cu un puzzle și aceasta refuză categoric spunându-i să nu o mai deranjeze, sau îi zâmbește și acceptă să îl ajute. În primii 3 ani de viață dezvoltare emoțională primează, însă nu se oprește. Ea continuă pe durata întregii vieți.

IQ este mai important decât EI pentru performanță – mit

Psihologul american Daniel Goleman nu este de acord cu afirmația de mai sus. Acesta a studiat foarte mult inteligența emoțională. El susține faptul că aceasta contribuie cu aproximativ 67% pe lista abilităților necesare pentru ca un copil să obțină performanță. Acest procent este dublu față de procentului IQ-ului care este necesar. Goleman susține faptul că fără inteligență emoțională, un copil poate avea oricâte studii, training-uri sau resurse infinite de idei mărețe, însă nu va putea obține performanță.

Inteligența emoțională la copii este influențată de gen – parțial adevărat

S-au făcut studii, de-a lungul timpului, care au concluzionat faptul că femeile sunt mai emoționale decât bărbații. Ele își pot exprima mai bine, mai fluent emoțiile atât negative cât și pozitive și au o capacitate mai mare de adaptare din punct de vedere social. Cu toate acestea, studiile realizate nu au surprins dimensiunile inteligenței emoționale pe care femeile le stăpânesc mai bine.

În timp ce unele au descoperit diferențe majore între percepția emoțiilor, exprimarea acestora sau înțelegerea lor, altele au evidențiat diferențe în ceea ce privește  managementul emoțiilor și toate aspectele menționate mai sus.

În cazul copiilor, însă, sunt foarte puține studii și nu sunt foarte concludente. Cel mai probabil faptul că un copil are un nivel ridicat sau scăzut al inteligenței emoționale nu ține neapărat de genul acestuia – în perioada copilăriei! De cele mai multe ori, pentru ca inteligența emoțională a unui copil să fie foarte ridicată, acesta ar trebui să aibă un model sănătos emoțional în viața lui pentru a primi cel mai bun exemplu.

Pe măsură ce copilul crește, varietățile culturale și sociale pot crea anumite diferențe, drept pentru care se ajunge ca, în perioada adultă, copilul să se încadreze într-una dintre cele 2 categorii – femei emoționale sau bărbați mai puțin emoționali în comparație cu femeile- conform studiilor în domeniu.

Domeniul dezvoltării care cuprinde inteligența emoțională la copii este în continuă cercetare. Este o abilitate complexă care cuprinde multiple aspecte ce se dezvolt pe măsură ce copiii înaintează în vârstă. Modelul pe care aceștia îl primesc este extrem de important deoarece părinții au un rol crucial în dezvoltarea armonioasă a copilului, fie ea emoțională sau cognitivă.

Apar diverse mituri sau informații eronate despre inteligența emoțională la copiii, însă este important ca părinții să fie informați cu privire la aceasta. Căutând resurse și citind informațiile referitoare la dezvoltarea inteligenței emoționale, vor crea și descoperi multiple surse pentru a le oferi copiilor înspre dezvoltare.

Pentru mai multe resurse, informații verificate și sfaturi, vă invităm să parcurgeți și alte articole din secțiunea de blog a site-ului TabăraDeVară.ro. Rămânem astfel în contact pentru noutăți și recomandări practice pentru creșterea și educarea copiilor și tinerilor.