Cu toții ne aducem aminte de acele momente din copilărie în care o poveste ne transporta, pentru o scurtă perioadă de timp, într-o lume a imaginației. Acolo, nimic nu este imposibil și simțim, în adâncul sufletului, că totul se va sfârşi cu bine.
Multe povești pentru copii au puterea a ne stimula în acest fel, aducând, totodată, o serie de beneficii. Dintre acestea, cele mai multe sunt în directă legătură cu dezvoltarea intelectuală și emoțională a copilului. În continuare, TabaraDeVară.ro vă prezintă 10 din cele mai semnificative efecte pe care le pot avea anumite povești pentru copii.
Dezvoltarea imaginației
Când ne gândim la povești pentru copii ne gândim la culori vibrante, la animale cu trăsături umane, la superputeri și tărâmuri magice.
Toate acestea elemente, multe de ele fără o reprezentare vie în lumea reală, pun la încercare imaginația copiilor. Fiecare dintre ei îmbină informațiile primite cu propriile experiențe iar rezultatul se manifestă sub formă a sute de versiuni ușor diferite ale aceleași povești.
Dezvoltarea imaginației prin povești pentru copii conduce la dezvoltarea și aplicarea ei în viața de zi cu zi a copilului. Aceasta, la rândul ei, va deveni o premisă de dezvoltare cognitivă și a abilităților celor mici. Așa cum a afirmat și Einstein, imaginația este mai importantă decât cunoaşterea.
Dezvoltarea abilităților verbale și a vocabularului
Cu povești pentru copii putem dezvolta vocabularul destul de mult. Atât poveștile transmise prin canale auditive cât și cele citite de către copii înşişi, permit dezvoltarea abilităților verbale și lărgirea conţinutului vocabularului personal al acestora.
Acest proces are loc deoarece multe povești pentru copiitind a fi prezentate într-o manieră mai formală și corectă gramatical. În același timp, cadrele diferite de povești pentru copii vin deseori cu categorii de cuvinte semnificativ diferite. De exemplu ,, Răţuşca cea urâtă ’’ conține mai multe cuvinte care să ilustreze o lume a animalelor în timp ce ,, Fata babei și fata moșneagului ’’ fac mai mult apel la cuvinte care să transmită caracteristici și interacțiuni umane.
Toate acestea sunt internalizare în timp de către copii și conduc, în general, la dezvoltarea cognitivă a celor mici.
Dezvoltarea abilităților de concentrare a atenției
Pentru a fi apreciate la adevărata lor valoare, poveștile solicită din partea copiilor atenție și dovadă de interes. Întotdeauna există detalii, înţelesuri ascunse și tranziții pe care, dacă le pierd, vor pierde și aspecte importante. Totodată, ele sunt construite în așa fel încât să mențină curiozitatea și fascinația celor mici la un nivel ridicat.
Astfel, printr-un proces constant de distragere și readucere în centrul atenției a firului narativ, multe din cărțile cu povești pentru copii antrenează și întăresc acel „mușchi ’’ al atenției, necesar nu numai în activitatea academică, ci și în interacțiunea cu ceilalți și în menținerea unei stări de bine de-a lungul zilei.
Prezentarea unei alte lumi
Poveștile au abilitatea de a prezenţa o altă lume, o altă cultură sau un alt cadru temporal. Ele permit imersarea copiilor într-o lume substanțial diferită de ceea ce ei cunosc, lărgindu-le astfel cunoștințele privind noi valori, noi perspective, noi modalități de organizare a unei societăți și a rolurilor pe care oamenii le pot avea în ele.
De exemplu, povești pentru copii precum „Cenușăreasa! sau „Hainele cele noi ale împăratului” ne oferă informații despre ce înseamnă și cum funcționează un regat „Aventurile lui Alice în ţara minunilor” ne arătă o realitate alternativă, iar „The Time Travelling Cat And The Egyptian Goddess” ne oferă informații despre timpuri de multe apuse.
Valorile insuflate din povești pentru copii
Un alt beneficiu major al poveștilor pentru copii este cel al valorilor prezente în fiecare dintre acestea.
Trecând de nivelul de suprafață la povești pentru copii și al interacțiunii dintre personaje, fiecare poveste prezintă o morală, o trăsătură universal dezirabilă sau o învățătură pe care copiii să o preia.
De exemplu „Winnie The Pooh” ne învață cât de importantă este prietenia și cât de mult contează să le spunem celor dragi cât înseamnă pentru noi. Povestea ,,Micul Prinț’’ vine cu realizarea că cele mai frumoase lucruri în viață nu pot fi văzute sau atinse, ci sunt simțite cu inima.
„Harap-Alb” ne învață puterea curajului și a onoarei. Aceste valori universale tind a fi teme recurente în multe povești pentru copii. Prin repetare ele conduc la internalizare.
Optimismul
Frumusețea poveștilor provine parțial din optimismul universal prezent, unul dintre elementele ce fac poveștile pentru copii atât de plăcute, poate nu doar pentru ei ci și pentru cei mai mari.
Indiferent de dificultatea în care se află personajele, de conflictele ce pot apărea, noi știm, în adâncul inimii, că fiecare problemă are soluție, că fiecare conflict este rezolvat și că binele triumfă în final.
Cred cu tărie că printr-o astfel de atitudine îi putem învăţa pe cei mici că pentru fiecare problemă poate fi identificată o soluție.
Empatie
Când citesc sau ascultă o poveste, copiii devin complet imersaţi în poveste. Ei tind să-și aleagă un personaj care, pe baza anumitor trăsături de caracter, devine personajul lor preferat. Această identificare cu un anumit personaj, dar și prezentarea perspectivelor diferite ale altora îi învaţă pe copii o abilitate esențială: empatia.
Ghidați prin limbajul poveștilor către o perspectivă sau alta, copii învață ce înseamnă a te plasa mental în poziția altuia și al înţelege cu adevărat – componentă cheie a interacțiunilor umane.
Eliberare de stres
La fel ca fiecare dintre noi, copii au propriile lor motive, specifice vârstei, pentru a se îngrijora și pentru a acumula de-a lungul zilei sentimente de tristețe, furie sau anxietate.
O poveste îi permite acestuia detașarea de situațiile curente din viața lui și eliberarea emoțiilor negative asimilate. Îmbinat cu optimismul specific lor, poveștile reprezintă o reţetă destul de sigură de a readuce lumină în viața emoțională a unui copil.
Coping emoțional
Mai mult decât eliberarea de stres, poveștile de copii pot deveni o reală sursă de coping emoțional – sau cum să îți gestionezi emoțiile. În ultimele decenii au fost publicate tot mai multe cărți, precum ,, Me & my fear ’’ care adresează în mod particular aceste tematică a emoționalității copilului.
Ele au două roluri fundamentale: îi permit copilului să înţeleagă că el nu este singurul care simte anumite emoții, normalizându-i astfel stările și reacțiile, și oferirea de soluții, în mod direct sau indirect, pentru problemele pe care copilul le percepe în viața sa.
Conexiune părinte-copil
Nu în ultimul rând, pentru cei mici poveștile pot aduce un beneficiu adițional sub forma conexiunii dintre adult, deseori unul dintre părinți, și copil.
Atunci când suntem prea mici pentru a citi, poveștile sunt livrate în formă orală de către aceştia. Astfel, timpul de citit devine o activitate de care cei doi beneficiază atât pentru conținutul poveștii cât și pentru timpul petrecut în preajma celuilalt.
În timp, copilul poate deveni un participant activ iar povestea poate deveni un subiect de discuții și reflecții pentru cei doi.
Pe scurt, poveștile pentru copii vin cu o mare diversitate de conținut și reprezintă o premisă majoră de dezvoltare cognitivă și emoțională a celor mici. În consecință, ele reprezintă o componentă esențială din procesul de creștere a celor mici.
Recomandări de povești pentru copii
În încheiere, vă recomandăm o serie de articole de pe site-urile TabaraDeVara.ro și TabaraDeGermana.ro ce cuprind și mai multe sfaturi și recomandări concrete, pentru în lumea cărților și poveștilor pentru copii și tineri: