Rutina de seară a copilului

Rutina de seară a copilului


Am putea scrie cărți întregi despre beneficiile rutinelor în viața personală și în viața de familie. Începând cu inducerea sentimentului de control, rutinele ajută la îmbunătățirea comunicării în rândul membrilor familiei. Dar și la minimalizarea sau evitarea conflictelor, la disciplină sau învățarea ușoară a celor mici. Rutinele ajută la crearea de așteptări, astfel cel mic știe mereu ce urmează, ce program are și care sunt obligațiile lui.

Adoptarea de rutine oferă copilului independență în ideea în care, înainte de culcare poate merge singur să se spele pe dinți, fără a mai fi nevoie sa fie împins de la spate. Astfel se va simți bine că a îndeplinit o sarcină înainte de vremea eu, iar meritele îi vor fi recunoscute.

Pe lângă toate acestea, rutina ajută la adoptarea de comportamente sănătoase și constructive, te ajută să nu uiți lucruri esențiale și dă senzația de stabilitate în momentele stresante sau dificile. Atât rutina de seară, cât și cea de dimineață este importantă în aceeași măsură.

În continuare, vom vorbi despre rutina de seară a copilului(atât obiceiuri de igienă, cât și mindfulness). Vom afla ce trebuie să conțină, cum o aplicăm și de ce regulile și flexibilitatea fac echipă bună în creșterea celui mic. Descoperă aici o rutină de seară corectă și educativă.

Obiceiuri de igienă

  1. Igiena corpului

Grija pentru îngrijirea corporală. Copilul trebuie învățat de mic obiceiuri legate de sănătate. Acesta trebuie să înțeleagă importanța băiței, a periajului dinților, a pieptănatului, etc.

Asociem curățenia cu spălatul, cu respectul față de sine și cu normalitatea. Pe măsură ce copilul crește, părintele începe să ofere copilului independență în procesul de spălare/îngrijire, dar îl supraveghează și se asigură că acesta respectă toți pașii.

O rutină de spălare începută relativ devreme seara ne asigură că vor fi parcurși toți pașii, că nu se vor indica semne de oboseală sau de reticență din partea celui mic.

În general, pe lângă făcutul dușului sau al băii, rutina de seară a unui copil, în ceea ce privește îngrijirea corporală, durează aproximativ 5-10 minute. Respectate un timp mai îndelungat, aceste reguli devin o rutină, o obișnuință, iar copilul nu va avea probleme în a le îndeplini.

Părinții trebuie să aibă grijă să explice importanța acestor acțiuni și să le implementeze într-o manieră cât mai distractivă. Pe măsură ce copilul crește, ora somnului se schimbă, așa că rutina de seară va trebui începută mai târziu, iar pașii pot fi schimbați – suntem flexibili, dar fermi.

  1. Igiena somnului

Ca și orice altă activitate, activitatea somnului necesită și ea timp de pregătire. După ce copilul îndeplinește rutina de spălare, trebuie pregătit să doarmă.

Este important ca în timpul dintre terminarea obiceiurilor legate de spălare și momentul în care adoarme, acesta să nu fie asaltat de prea mulți stimuli. Desenele animate prea agitate sau filmele cu încărcătură emoțională – sau orice material care poate crește nivelul de adrenalină, trebuiesc evitate.

În funcție de vârsta copilului, îi putem citi povești sau putem asculta muzică relaxantă împreună. Prea mulți stimuli și emoții înainte de culcare pot întârzia momentul în care copilul adoarme sau pot afecta calitatea somnului(somn agitat, somn întrerupt, coșmaruri, etc.). Așadar, înainte de culcare ne relaxăm și evităm orice activitate care ne poate bulversa liniștea.

Mindfulness


Auzim peste tot despre beneficiile mindfulness-ului: rezultate tot mai multe arată că practica meditației și mindfulness-ul în general ajută în cazul depresiei și al anxietății.

De asemenea, această practică este eficientă în cazul bullying-ului, crește capacitatea de concentrare, de memorare dar și empatia. Practicarea tehnicilor de mindfulness ne ajută să procesăm cele întâmplate peste zi și să ne relaxăm astfel încât să avem un somn odihnitor.

Cum inițiăm copiii în tainele relaxării și a stării de bine? Definim conceptele pe înțelesul lor, le explicăm de ce avem nevoie de igienă mentală și îi învățăm tehnici de relaxare.

De exemplu, înainte de somn, putem face exerciții de imaginație cu locuri sau momente liniștitoare, pe care sa le descoperim împreună. Mai mult, putem face mici exerciții de relaxare și întotdeauna vorbim despre emoțiile experimentate peste zi.

  1. Practica recunoștinței

Stresul afectează toată populația lumii într-o măsură mai mare sau mai mică. Indiferent de locația de pe glob, situația financiară, nivelul de educație sau vârstă. Din păcate, copiii resimt niveluri tot mai ridicate de stres. Trăind în era vitezei, copiii din ziua de azi sunt implicați în tot mai multe activități și au de îndeplinit cerințe din ce în ce mai dificile.

Când zilele la școală sunt stresante, statul în trafic până acasă îi face să-și piardă răbdarea. Iar puținul timp liber după activitățile suplimentare și realizarea temelor parcă trece cu viteza luminii, copilul are nevoie de calm. De liniște, de înțelegere și de contemplare.

Practicarea recunoștinței, utilă indiferent de vârstă, ne aduce în prim plan lucrurile importante, reduce nivelurile de stres, pune lucrurile într-o perspectivă favorabilă și ne ajută la rezolvarea de probleme.

Ceea ce propunem noi, este ca în fiecare seară să găsiți împreună motive de fericire. Lucruri pentru care sunteți recunoscători, lucruri care vă mulțumesc sufletește și care vă fac zilele mai frumoase.

De exemplu, astăzi sunt recunoscător pentru că a fost soare afară și că m-am jucat în curte, pentru că am făcut prăjitură cu mama, pentru că mi-am gestionat timpul bine și am terminat temelele, astfel am avut timp să mă joc pe calculator. Apelând la acest exercițiu, copilul va adormi cu gânduri frumoase și cu speranță și, nu în ultimul rând, cu liniște vizând ziua de mâine.

  1. Afirmații pozitive

Gândirea pozitivă este o modalitate de gândire aflată la îndemâna oricui și pe care ar trebui s-o adoptăm cu toții încă din copilările. Ca și exercițiul recunoștinței, afirmațiile pozitive ne ajută în cazul depresiei sau al anxietății. Mai mult, acestea duc la creșterea stimei de sine, a siguranței de sine și per total, ne ajută să percepem viața într-un mod pozitiv.

Repetând mereu cuvinte frumoase despre noi înșine, fiind buni și iertători față de propria persoană, fiind primii noștri și cei mai înfocați fani, nu lăsăm gândurile și percepțiile negative să ne împânzească mintea.

Ce afirmații pozitive putem folosi cu copuilul înainte de somn? De la sunt capabil să realizez orice îmi doresc, la sunt suficient de bun, de deștept, de frumos, de descurcăreț, la sunt iubit necondiționat, sunt acceptat și apreciat la totul va fi bine, viața e frumoasă si plină de provocări pentru care sunt pregătit – putem găsi nenumărate variante care să exprime ceea ce simțim.

Fiți inventivi, găsiți propriile afirmații, care să rezoneze întocmai cu convingerile dumneavoastră și nu uitați să apelați la creativitate. La sfârșitul fiecărei săptămâni puteți face bilețele cu afirmații pozitive pe care să le puneți într-un borcan sau într-o cutie frumoasă și pe care să le folosiți mai târziu.

Concluzie


Respectarea unor rutine, inclusiv rutina de seară și dimineață, și practicarea mindfulness-ului stau la baza unei bunăstări fizice, psihice și emoționale. De asemenea, ele pot constitui un fundament pentru relațiile din familie, pot servi drept modalitate de apropiere și dau un sens de stabilitate și de siguranță de care cu toții avem nevoie, în special cei mici.

Tabaradevara.ro îți pune la dispoziție o serie de articole utile pentru părinți și copiii, vei descoperi cum să îți înțelegi mai bine copilul, ce activități educative, dar și distractive puteți face împreună,. De asemenea, veți găsi și tehnici de încurajare, stimulare a creativității, cărți de parenting și multe alte articole valoroase:

Tot pe tabaradevara.ro veți găsi și taberele tematice organizate de noi. Mai mult, dacă doriți să vă trimiteți copilul la o tabără de limba germană, atunci accesați site-ul tabaradegermana.ro și citiți despre ce se oferă la tabere și cum a fost la taberele anterioare.